my counter

ikut? silakan ^^v

Saturday, February 6, 2010

lagi serabut!!!

macam x betul dah aku ni.
waras? ya... masih waras. alhamdulillah.

hari ni aku bangun dengan harapan, lappyku akan kembali ok. aku gerak ke studio pukul 10.30 pagi, dengan dua buah beg; 1 beg galas lappy, 1 lagi beg tangan. sempat aku bungkus makanan tengahari kat sabina, buat makan kat studio. sampai2 studio je farouq perhatikan aku.

"banyak beg kau?" aku sekadar angguk.
"kau nak keluar ke arini?" soalnya lagi.
angguk.

aku makan selepas menjemputnya sekali. haiz... perlahan aku makan. susah hati mengingatkan lappy yg merajuk. anep datang meminta senarai sketch yg untuk diberikan pada mizi. tahulah aku mizi ade kat studio sebelah. tiba2 hp aku berbunyi menandakan sms masuk. dari mizi.

"kau nk ckp psl tugas aku je ke? anep dh gtau? ade benda len ke ko nk ckp?" ayatnya itu tiba2 buat aku geram. langsung tersangkut selera aku.

kami berbalas msg sedangkan kami berada studio yg sebelah menyebelah je. eloklah die xde depan mata aku - klu x aku takut aku melenting n tengking die je dan buat dia malu depan sume orang. hailah groupmate yg sorg ni..... liat betul nk mengajak die join buat model masterplan. dalam groupwork, perlu ada perbincangan dan kata sepakat - kalau x cukup korum, macam mana perbincangan nk selesai?? dari mula sampai akhir buat projek masterplan dlm groupwork ni, aku rasakan dia selalu je tertinggal. aku x nafikan dia ade juga sumbangkan terutamanya sketches2 yg mantap tapi - takkan takat tu je die boleh kasi? groupwork lebih dari itu... kena duduk bincang bersama, buat bersama, klu nk buat sorang2, bukanlah groupwork namanye kan?

aku xtahu ape definisi groupwork yang dia bayangkan. tapi, sungguh, aku benar2 teruji bila ade ahli kumpulan yg sebegini. menyoal ape yg sudah dirancang sedangkan di awal perbincangan x nak pula meluahkan ape yg dirasa. sekarang dah separuh jalan mula nak menyoal. memang sengaja buat aku naik darah.

aku tarik nafas. dengan masalah lappy, sekarang die pula yg buat aku serabut. dlm msg macam tu pun, aku cuba berbahasa dengan dia supaya dia faham ape yg sedang kumpulan kami lakukan dan rancangkan. mungkin aku terkasar - tapi harapnya dia faham. sebelum2 ni pun dia x pernah lagi datang tiapkali kami semua buat model.. hari ni dah datang, tapi nk persoal pula. pastu nak balik awal. apelah salahnya duduk buat sekali. semua orang pun ada kerja lain. bukan nak menghadap ni je. sebab tu la fungsi groupwork. buat sama-sama, kerja jadi kurang. kalau buat kat bilik, orang lain x nampak hasilnya, kalau betul xpe, kalau salah camne? nak redo? selama ni kami cuba memudahkan dia - dah puas ikut masa dia - tapi sekarang ni makin susah pulak nampak dia. meeting pun x penah datang. apa maksudnya? boikot ke ape? x suka dgn group sampai macam tu skali? jadi, nak aku buat apa? hantar nama kat Dr. Wan gtau kamu x buat kerja? nak camtu ke?

aku bagi lagi kelonggaran. aku mengalah. oklah, dia nak buat model kat bilik. ambiklah. ambik bahan2 sume. sekurang2nya aku dah make clear dgn dia, x guna dia persoalkan sedangkan x banyak pun yg die buat. hailah.... sesak nafas aku. sudahlah aku bad mood, lagi mau buat aku marah.

pukul 1 tengahari.
farouq ajak aku keluar g taman u hantar lappy. pegi cytech.
sampai2 je aku gtau ape masalah, terus dia ckp, "seminggu ye. u ambil lepas seminggu. kita mau cuti, baru repair." ni lagi sorang. x check masalah ape, terus decide nak amik repair lappy aku - SEMINGGU plak tu. dahlah nak cny. aku pun nak balik umah. nk wat keje cmne xde lappy??

kami keluar, pegi kedai komputer luar Umall pula.
that guy ok sikit. aku suh check power adapter sume, bateri.. pastu die ckp, "ade kene kilat ke?" aku pandang farouq. power trip kat studio!!

jadi, mengikut kata org tu, motherboard rosak sbb tu xleh on. siap die bukak check hard disk aku. alhamdulillah, ok. sempat aku transfer data2 penting masuk dlm pendrive. nanti lah balik kl aku anta kilang - ade warranty lagi.

hmmmm.........
"gile masam muka kau. macam la masalah besar. rilek la....." rupenye farouq perhatikan aku dari tadi.
"susah kot xde laptop ni. nak wat keje camne??" tu jela nyawa aku.. huuuuu....
"aku ade desktop - tapi kena pasang la.."
"xpelah..." tadi safraa dah offer pakai lappy die dalam masa seminggu sebelum cuti ni. syukur, ade orang yang nak membantu.

balik semula ke studio. kali ni, aku rasa lega sikit dah tau ape kerosakan lappyku. aku cuba fokus buat model. sehinggalah kami berhenti pada pukul 7 malam. inilah hasilnya.



the process..

80% completed

touch up.

try to be detail as much as we can.

visual axis from the uphill.

proposed bypass highway.
(credit to wei chin yg susah payah dirikan jalan ni)


Urban Masterplan Proposal:
Agrotourism Town of Ringlet, Cameron Highlands.

kan, dah siap.
sikit lagi je nak touch up. apelah susah sangat nak ajak duduk buat sama-sama. benda banyak, bila buat ramai2, jadi sikit.

in my previous entry, i've said about this groupwork thingy.
still, it happens in my own group.
what else i could say?
everyone wants the best this time. make sure u give full commitment or, u'll be punished.

No comments: